Nebezpečná hra čiapočky s vlkom
Červená čiapočka je dospievajúca žena, ktorá pri vlkových nástrahách nedokáže rozoznať jeho zámery a nevyzná sa ani vo svojich pocitoch.
Jej správanie sa mení na impulzívne. Vlk predstavuje prapôvodné nebezpečenstvo, či už zo strany pažravosti, sexuality alebo jednoducho pudovosti.
Multižánrová inscenácia prepája prvky fyzického divadla, filmových dokrútok a živej hudby. Nebezpečná hra čiapočky s vlkom vychádza z rozprávky Červená čiapočka, z textu Urschuly Kovalyk Červené topánky, z pôvodného významu príbehu od Perraulta a opiera sa o teórie Bruna Bettelheima z knihy Za tajemstvím pohádek, Jana Sterna a Martina Selligmana. Zároveň polemizuje s germánskou rozprávkou Červené črievičky v knihe Ženy, ktoré behali s vlkmi od Clarissy Pinkoly Estés, Phd.
Germánska rozprávka Červené črievičky hovorí o osirelom chudobnom dievčatku, ktoré vlastnoručnou prácou vyrobilo z nájdených handričiek svoje vlastné červené topánočky. Keď si ju osvojila bohatá stará pani, boli spálené. V príbehu si kúpila nové podobné červené nablýskané topánky, ktoré boli ale iba podobné tým predošlým, a preto ich milovala. Boli však zakliate a nútili ju tancovať, keď nechcela. Je to veľmi krutá rozprávka. Hovorí o následkoch ničivého správania a závislosti. Hovorí taktiež o tom, že nič v živote nedostávame zadarmo a že vlastnoručne ušité topánky, i keď v skromných podmienkach, majú ale omnoho väčšiu hodnotu ako darované nablýskané červené topánky.
Symboly
Červené topánky bývajú často symbolom sexuality, možno až vášnivosti a ženskosti. V príbehu rozprávky je rozdiel medzi vlastnoručne ušitými topánočkami, ktoré boli symbolom akejsi vášnivosti a radosti zo života, zároveň prostriedok prežitia a tými novými, ktoré tiež priniesli vášeň, ale boli skôr placebo efektom, ktorý ovláda naše správanie nechceným smerom. Presne také topánky vystupujú aj v našom príbehu Nebezpečná hra čiapočky s vlkom. Ide o ničivú silu vášne, o placebo, pre veľkú túžbu po láske a harmónii. Topánky, ktoré prinášajú správanie impulzívne a pudové.
Babička v príbehoch často používaná ako symbol múdrosti je tu akousi polemikou, či starí ľudia naozaj pomáhajú, alebo sú spoluzodpovední za správanie svojich vnučiek. Môže byť pochopená aj ako vnútorná intuícia, vnútorné hlasy, ktoré čiapočku upozorňujú na dôsledky jej správania. Niekedy pôsobí ako škodoradostná babka, inokedy ako milujúca babička.
Motív opakovania trikrát je v rozprávke často používaný, a preto nemohol chýbať ani v našej inscenácii. Motív vábenia použitý z rozprávky Červená čiapočka zaznie trikrát. Je to pasca, po ktorej prekročení sa začína ozajstné spojenie s vlkom, nebezpečenstvom.
Vlk je zobrazený v rozprávke ako zlý, pažravý, číhajúci na nevinných a nechránených, zabíjajúci bez miery, len pre potešenie. Má zlú povesť v rozprávkach, pritom v skutočnosti sú vlky oddané spoločenské tvory. Existujú dva prípady, keď vlk zabíja nadmerne. V oboch však nie je v poriadku. Dôležitou príčinou je hlad. Tak, ako je v príbehu čiapočkina duša vyhladovaná, presne tak isto je vyhladovaný aj vlk.
réžia: Renata Jurčová
dramaturgia: Štefan Jurča
hrajú: Vanesa Hagyungová, Štefan Lengyel, Mária
Székelyová
hudba: Lukáš Kubičina
scénografia a svetelný dizajn: Dorota Volfová
kostýmy a produkcia: Dorota Chlpačová
trailer a dokrútky: Peter Drmlík
plagát a bulletin: Dorota Chlpačová, Alica Záhorská
technika: Juraj Hajnal, Dorota Chlpačová
Tento projekt bol podporený z verejných zdrojov Fondu na podporu umenia.
Ďalej podporili:
Základná škola, Ul. svätého Michala 42
Základná umelecká škola Levice
Mestské kultúrne stredisko Tlmače
Mestské kultúrne stredisko Levice
Technické požiadavky
Zvuk:
- 2× XLR (stereo)
- 2X DI box
- 2× odposluch na pódiu
- 3× 220V zástrčka na pódiu
Svetlo:
- 5× PC 500w
- 3× PC 1000w
- 1× pozemný statív
- 4× statív min.1,5m vysoký
Pódium: blackbox, čierny baletizol (min. 6m x 8m)
Podrobnejšie informácie
Renata Jurčová
+421 949 266 258
renata@teaterkomika.sk